torsdag 5. februar 2009

Fløyelspiken uten bakkekontakt

F***

Tilsvarende sensur burde det ha vært da jeg rundt 8 i morges møtte bakken ved barnehagen. Jeg kom bærende på Linnea (snart 2) og tok steget opp på fortauet foran porten.

Det var ikke fortau.

Det var en flat haug med isklumper og strøsand oppå speilhålke.
Selvsagt mistet jeg fullstendig bakkekontakt, i dobbelt forstand.

Først forsvant bena under meg. I et desperat forsøk på å unngå hodeskade på Linnea, så klarte jeg på krøkkete vis å ofre begge mine knær og sørget for at jeg neppe kan gå i knekort kjole før godt utpå sommeren.

Linnea slapp unna med en utvidelse av ordforrådet som antagelig ikke er å anbefale, med mindre man bor nord for polarsirkelen.

Jeg fikk levert Linnea fra meg,
.. fikk hjelp til å komme meg opp i stående format,

...og klarte å sørge for å tiltrekke meg vesentlig oppmerksomhet da jeg ga uttrykk for min oppfatning av brøyting/skraping/strøing/salting og en del tanker om rødgrønne prioriteringer av budsjettet til Trondheim Bydrift.

OK, så var det ikke pent avleverte argumenter i velfundert språk, med klassiske retoriske grep, men så må det da være lov til å bli skikkelig godt gammeldags FORBANNET når man tryner så sinnsvakt og opplever direkte angst for skadet barn. Jeg innrømmer at jeg mistet litt fatningen..

Og det er ikke første gang denne vinteren.

Historien om hvorfor jeg på forhånd hadde et snev av interessant gange etter halebenets møte med is sist søndag...dropper jeg detaljene i.

Det er gjerne slik at man ikke alltid kan forutse enhver tenkelig effekt av de valg og prioriteringer man gjør, men når det gjelder å holde veier og fortau i farbar stand, så er det overveldende dokumentert at det lønner seg, samfunnsøkonomisk.

Det kalles kaosteori, eller 'sommerfugleffekten, når (svært forenklet)en liten forandring ett sted medfører en uventet stor forandring et annet sted.

Kaos er den beste beskrivelsen av sist runde med snøfall, og effekten på logistikk og transport. Nå meldes det snø, og den kommer oppå veier som i boligstrøk ligner mest på veier i uland etter flom. I frosset tilstand.

Jeg skulle likt å sett et samfunnsøkonomisk regnskap som tok høyde for ALLE forsinkelser, skader, tap og irritasjoner som er forårsaket av brøytebudsjettet. Og dominoeffektene av disse.

Jeg våger å anta at det vil lønne seg VELDIG å legge forhold til rette for vårt vanlige hverdagslige liv på transportfronten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar