mandag 6. juli 2009

Krig mot briller, eller barn?

Knus brillan.

Det heter Trondheim Øyeleges reklamevideo som går på Trondheim Kino for tiden.

Jeg vil kalle det en mobbevideo. En ren mobbekampanje som styrker brillemobbing av barn. Sånn gjør de det:

'Er det flere her enn meg som begynner å bli vannvittig lei av dem?'

vi ser på 'vekkelsesmøtet' i videoen, en samling av gjennomsnittsfolk, der en 'folkelig mann' leder an korstoget.

...'Som har fått nok'...

det fortsetter

..'som e lei av å sjå støgg ut?'...

Det er allmen 'JA!'-stemning blant tilhørerne, og en av dem utbryter..

..'Kæm e det som har funnet opp det her svineriet da?'..

Det er optikerne som får skylda, og videoen fortsetter med ..

..'KNUUUS BRILLLAAAANNN!!!'...


Jeg husker ikke eksakt hva jeg sa til min datter da vi var på kino forleden, og hun satt ved siden av meg, med popcorn og brusen klar, uten briller, og ventet på Hannah Montana the movie....da reklamen for Trondheim Øyelegesenter kom opp.

Jeg har tidligere fortalt hvordan jenta ofrer synet for å unngå mobbing. Jeg er nesten litt overrasket over at noe så simpelt som brille-mobbing fortsatt eksisterer, men det gjør det altså.

Det jeg husker er avmaktsfølelsen, klumpen i magen med tanke på hvordan hun reagerte.

Hun sa ingenting, bare satt der med åpen munn og så hvordan voksne mennesker trampet rundt i protesttog mot optikere og skulle knuse brillene sine.

En liten hånd tok tak i min og klemte forsiktig.

Jeg respekterer at bedrifter reklamerer for sine produkter. Men dette er ikke reklame, det er mobbing. Det må være lov til å tenke på hvilken rolle man har som voksne forbilder. Har du sett noen reklamefilmer som mobber tykke mennesker? Indirekte kanskje, men svært få har 'hat-tog' mot tykke mennesker, eller de med tørt og flisete hår, eller de som dessverre ikke har ultra-lange og tykke øyenvipper.

I dette tilfellet har Trondheim Øyelegesenter gått til krig mot briller, antagelig fordi de tror at 'alle' hater briller, eller har en skjult drøm om å være brillefri. Samtidig har de gått i baret

De legitimerer alle som mobber andre for brillene sine.

Dette er ikke reklame, men ondsinnet mobbing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar