torsdag 5. mars 2009

Stolt bærer jeg min Hijab...hvis jeg vil.

Jeg ville aldri tillate en mann å tvinge meg til å gå med skaut, men så ville jeg heller aldri la en mann bestemme at jeg skulle ta av meg skautet, eller andre plagg for den saks skyld, hvis jeg ville ha dem på.

Hele denne oppblåste debatten om et hodeplagg bunner i hvem som skal sette standarden for hva en kvinne skal ha på seg. At regjeringen har klart å rote det til for seg igjen er bare en trist sak for dem, og de som lider under at Siv Jensen får bensin til fordomsbålet sitt.

Et gammelt ordtak sier 'klær skaper mannen'. Dette gjelder nok i enda større grad for kvinner. Vi definerer oss selv og våre medsøster etter hva de har på seg.

Det enkleste beviset kan du selv stå for: kle deg i slaskete kosedress/treningstøy og gå i den fancy klesbutikken...får du service? Niks. Her er vi på 'Pretty Woman'-nivå enda. Skal du bli tatt på alvor så må du kle deg deretter, og opptre silk det forventes. Det gjelder selvsagt også for menn, men reglene for kvinner er vesentlig mer omfattende.

Påkledning er faktisk den aller enkleste måten å dømme en kvinne på:

Hvis hun kler seg søtt/utfordrende/pyntet er hun ute etter anerkjennelse fra menn

Hvis hun kler seg som en mann i skjørt er hun ute etter aksept og respekt. Margareth Thatcher var den som fikk innført betegnelsen, Gro Harlem Brundtland og Siv Jensen viser det på alle måter, og Kristin Halvorsen sin skjørtelengde har krøpet nedover knærne etterhvert som hun har steget i posisjoner.

Klær er kommunikajson, og det er selvsagt nyttig å vite at du kan ta på deg briller for å se smartere ut (stram ramme, litt firkantet), og velge linser når du skal sjarmere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar