søndag 11. januar 2009

Gourmetkokkens gravitasjonskraft

Dette er offentliggjøringen av den nye mat-tematiske formelen for å beregne gourmetkokkers gravitasjonsevne. Populær benevnelse er 'grytas gravitasjon'.

Formelen uttrykker sammenhengen mellom et måltids grad av kompleksitet og andre menneskers dragning mot grytene og personen som romsterer foran komfyren.

Loven er vist å være sterkere jo yngre personen er som dras mot grytene.

Loven har gyldighet for alle bevegelesesføre mennesker, fra 1 år.

Følgende faktorer inngår i loven:

* I Angivelse av de ulike ingredienser, i porsjonsberegnet antall. vektes i mengde som 1 per person måltidets ingrediens er for (3 for 3 personer etc)
* C Grader Celsius for tilberedning av hver enkelt ingrediens som krever separat behandling
* t Tid i minutter det tar å tilberede ingrediensen
* T Gjenstående tid før måltidet skal serveres i minutter
* A Alder på person som dras mot grytene
* S Antall krydder/urter som benyttes for å løfte måltidets aroma

Loven er slik:

Gg= (Ia(tC)+ Ib(tC)...In(tC))S/TA

Plottet som kurve etter gjenstående tid før måltid serveres vil loven fungere som en stressangivelse for vertinne/vert. benevnelsen for grytegravitasjon angis i stressgrader.

Eksempel på utregning:

Gg (barn 2 år, Fjordlandmåltid uten ekstra kryddder, 3 personer)
8 min tilberedning
100 grader oppvarming på ovn

Gg(Fjordland)=(8min x 100grader)/8min x 2år= 50 stressgrader


Gg (juleribbe, forenklet)= (4ribbe(200x180)+4potet(20x100)+4surkål(15x100)+4saus(20x100))5krydder/180x2

dette skulle bli drøyt 2000 (hoderegnede)stressgrader og gjenspeiler både kokkens sinsstemning og barnets tetthet til både kokkens ben og gryter ved oppstart av julemiddagens tilberedning. ved 5 minutters gjenstpende koketid er stressgradene vesentlig høyere.

Jeg utfordrer andre mat-tematikere til forbedring/falsifisering av loven for grytegravitasjon.

God middag

2 kommentarer:

  1. Litt vanskelig for meg å kommentere dette. For meg er jo Fjordland et avansert måltid hvis jeg skal lage det selv... Men dog er Fjordland enklere enn kaffe, fordi jeg enda ikke har lært meg doseringen for å få god kaffe. Men jeg er god til å spise gode og spennende måltider, og blir slett ikke stresset av et godt måltid med juleribbe...

    SvarSlett
  2. det er ikke spisingen vet du...men prosessen frem dit...for kokken...spesielt hvis det er barn i nærheten...

    SvarSlett