mandag 19. januar 2009

Rektor = politi = aktor = dommer

Rosten skoles tiendeklassinger blir kollektivt straffet.

At rektor blir forbannet når elever driver hærverk, det skjønner jeg, men det er i slike situasjoner vi skal huske hvem som er voksne, og hvem som er barn. Nå har også ledelsen i Trondheim Kommune funnet ut at kollektiv straff er greit, på tross av at Utdanningsdirektoratet fastslår at det bare er den eleven som har gjort noe galt som skal straffes.

Vi har jo et grunnleggende rettsprinsipp som sier noe slikt som at det er bedre at ti skyldige går fri, enn at en uskyldig blir dømt. Men det er klart, studenter og elever har jo ikke engang hatt arbeidsmiljølov, så det er vel ikke å forvente at de skal behandles som folk? Eller hva? På Rosten opptrer rektor som skolens overhode, politi, aktor og dommer i ett. Skulket hun kanskje samfunnsfagtimene sine?

Jeg husker selv da jeg på Selsbakk Ungdomsskole, var ung og en anelse opprørsk. En dag møtte eleven et strengt lærerkorps som kunne fortelle at noen hadde stappet binders i alle dørlåsene på hele skolen, og dersom ikke de skyldige meldte seg skulle det bli konsekvenser.

Også den gang tok skoleverket loven i egen hånd, og organiserte avhør av samtlige elever på alle tre trinnene. Én etter én ble vi vist inn i det lille grupperommet som for anledningen var omgjort til forhørsrom. Alle visste hvem som hadde gjort det, men ingen sa noe. Var det rett av oss? Nei. Men sannelig var det en metode som var verken korrekt eller lovlig heller, så min samvittighet er fortsatt ren (det var ikke meg altså, jeg gikk i åttende, og det var selvsagt niendeklassinger..)

Barn og ungdom er under moralsk opplæring, de skal gjøre feil og vi skal prøve å hjelpe dem inn på en bedre vei. De er ikke alle dydsmønstre, men sannelig er de ikke alle monstre heller, så hvorfor behandle dem som det?

Tror vi at kollektv straff vil fungere som en lærepenge som vil gi innsikt i moral, rettferdighet og det strømlinjeformede samfunnet? Jeg tror denne kollektive inndragelsen av skoleball og klassetur vil odle unge sinte mennesker som tenker 'hvorfor gidde? hvofor følge reglene? De gjør jo bare som de vil uansett, og er ikke rettferdige'.

Dette vil slå som en bølge tilbake over de som burde vært voksne. Det er en grunn til at vi som samfunn har utviklet en rettsstat, med egne instanser for å vurdere de handlinger som er begått.

Jeg vil oppfordre rektor ved Rosten skole, og Trondheim Kommune, til å bruke denne typen situasjoner som grunnlag for debatt og refleksjon, lærdom og utvikling av unge sinn. Det er ikke for sent å snu, og opptre voksent. Noen bør være forbilder i skoleverket, også når det gjelder god opptreden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar