søndag 18. januar 2009

Sluttpakker for prostituerte

SV foreslår sluttpakker for prostituerte.

Sluttpakker skal være en logisk oppfølging av loven om forbud av sexkjøp.

Det er Nettverk mot prostitusjon og handel med kvinner som opprinnelig står bak forslaget om sluttpakker, som SV nå henger seg på og gjør til sitt, skriver Dagbladet

Jeg brenner av lyst til å harselere med dette, nevne sluttlønna til kjente ledere, særlig en som nylig har gått av med en fallskjerm som burde holde til mange.., men dette er et alvorlig tema.

Jeg siterer videre - Sluttpakker kan inneholde hjelp til å få bukt med rusmisbruk, medisinsk oppfølging, hjelp til utdannelse, arbeid og bolig. Det vil være nødvendig med tett oppfølging, kanskje over lengre tid, i nært samarbeid med de prostituerte selv, heter det i uttalelsen.


Jeg noterer meg at alle de tiltakene som er forslått inn i 'sluttpakken' er tiltak som allerede er en del av vårt ganske omfattende sosiale støttesystem, og grøsser over tanken på at jenter som sliter med rusproblem og ikke får den hjelp og støtte de har behov for, kanskje må definere seg selv som prostituert for å få denne typen hjelp av det offentlige. Vi kan vel gjette hva helseministeren kommer til å foreslå...resept til de som trenger det.

Det blir for lett når SV hiver seg på debatter som raser i media og sier 'vi vil gi penger til dem'. Den ene uken er det varmmat til skolelever, den neste er det varme hender til de eldre, for å så å skynde seg å være de første som griper forslaget 'sluttpakke'.

Valgkampen er åpenbart i gang, og SVs strategi er veldig grei. Først på banen med å kaste penger etter de som er i avisen.

Jeg selv fortrekker gjennomtenk helhetlig politikk, men så er det vel ingen hemmelighet at jeg ikke stemmer SV.

(Det forundrer meg heller ikke om Senterpartiet kommer på banen nå og vil ha inn distrikspolitiske hensyn slik at de som er prostituerte og IKKE har jobbet i Oslo skal få ekstrastødnader siden det nå forsvinner kvinnearbeidsplasser i grisgrendte strøk).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar