Forslag: bytt leteboring utenfor Lofoten mot høyhastighetstog til Nord-Norge.
Miljøpolitiske hestehandler skjer innimellom, som regel med miljøet som tapende part.
Flere partier (og kirker..:) har allerede sagt et tydelig nei til leting og mulig utvinning av olje utenfor Lofoten og Vesterålen. Og noen sier ja. De fleste tviler seg til et standpunkt, eller har problemer med å bestemme seg. Det er ikke en enkel beslutning.
Jeg er tviler. Slekta bor der, og Vesterålen er etter mitt syn det vakreste sted på jord, med det reneste vannet, vakreste naturen, hyggeligste menneskene osv. Jeg ønsker ikke at noe av dette skal skitnes til eller ødelegges (enten vi snakker lokalt om miljø, eller globalt sett om klima). Samtidig unner jeg dem bedre økonomi, vekst, industriell utvikling, kunnskapsarbeidsplasser å reise hjem til etter å ha gått på NTNU..i det hele tatt alt godt.
Det er veldig mange usikkerhetsmomenter å forholde seg til. Og skulle alt gå på skinner for oljeindustrien der ute, så er det fortsatt etisk tvilsomt å satse milliarder på fortsatt fossil fremtid, mens fornybarsatsingen er i startgropa (skjer en del bra her i Trondheim altså, men kanskje ikke nok..).
Så tilbake til forslaget mitt:
Legg noen flere egg i kurven og koble sammen noen tanker:
Hvis det skal gis et JA til oljeindustrien der oppe i Nord, så gi det med noen forbehold. Sørg for å legge et politisk press som gjør det umulig å gi et Ja til oljen ute å samtidig gi et Ja til høyhastighetstog.
Skal man først koble mulige miljørisiki til landsdelen så bør man ha samvittighet til å gi noe tilbake. Mitt forslag er å gi høyhastighetsbane ihvertfall til Tromsø.
(Skal vi vente på regjeringens prioriteringer så vil det alltid være oppgraderinger sørpå fordi det er så mange folk der, og da blir det aldri noe igjen til jernbanen i Nord-Norge)
Ingen påstår det vil være et kommersielt gullegg å bygge høyhastighetsbane nordover. Men fra den dagen det tar tre timer med tog mellom Trondheim og Bodø, så kan vi skrinlegge flyrutene mellom de to byene. Og blir det utbygging av oljevirksomhet der oppe, så vil det bli et sterkt behov for oppgradering av infrastruktur både der oppe og transportårer dit.
Og høyhastighetstog til Tromsø (gjerne enda lenger) vil få så utrolig mange positive ringvirkninger at jeg for min del er komfortabel med å la oljeindustrien betale for dem. Kall det gjerne avlat. Så lenge den totale effekten blir bedre for klimaet er det greit.
Enten nei til utbygging i Nord, eller et Ja med forbehold om oljeindustriens (via oljeinntekter eller direkte) investeringer i høyhastighetsbane så langt nord som de har tenkt seg. Såpass bør vi klare, for klimaets del.
søndag 22. februar 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Før eller siden blir det nok oljeboring utenfor Lofoten, og det bør vel bli det også. Men gjerne senere for min del. Jeg synes ikke vi har noe hastverk. Men om høyhastighetsbane til Nord-Norge er det man skal stille opp med som motytelse synes jeg er tvilsomt. Delvis fordi jeg tror at en tilsvarende sum brukt på andre samferdselsprosjekter kan gi mye mer igjen for pengene i en såpass tynt befolket landsdel. Og så er det seltt ikke sikkert atr miljøregnestykket går i pluss heller. En bred korridor som brøyter seg gjennom nord-norsk natur og som bruker så mye energi på å bli bygd at energibruken passerer flyets med god margin målt pr passasjer er ikke så miljøvennlig.
SvarSlett