fredag 29. januar 2010

Jeg vil radiomerkes

Lensmannen i Bjørnør vil feste gps-sendere på demente eldre som bor på sykehjem. Det mener også eldreforsker Øyvind Nøhr ved Høyskolen i Lillehammer

Og Fløyelspiken.

Hvis jeg blir 80 så er det sånn bortimot 40% sjanse for at hodet ikke lenger henger skikkelig med. Da vil jeg radiomerkes. Med en GPS-tracker som er riktig lekker.

GPS-sender på demente er skikkelig overvåkning. Men det er da i det minste overvåkning med mening, og gir attpåtil muligheter for økt frihet og bevegelsesradius for den demente.

Det er nemlig ikke sånn at om man er gammel og dement så har man ikke lenger behov eller ønske om stimuli eller trim. Eller at demente for eksempel er dårligere til beins enn du og meg. Tvert imot, bevegelse og stimuli er sunt for disse menneskene, og gir en økt livskvalitet.

Og hva er det ved GPS-overvåkningen som er så bra?

Jo da kan man gjøre slik en del allerede gjør...slippe den demente ut på tur, og så dels følge med på kart hvor de beveger seg, men også vite at etter en times tid eller så...ja da kan man enkelt hente dem inn igjen. Det finnes allerede mange slike GPS-trackere

Selvsagt er det en viss risiko ved å slippe løs demente, men slikt kan legen vurdere.

Jeg jobbet forresten en stund i et forskningsprosjekt som heter 'Trønderbrain' (navnet er funnet på av en engelsk dame..). Prosjektet handlet dels om å finne bedre diagnostiske verktøy for å skille mellom ulike typer demens.

Og det blir viktig fremover, når det blir mange flere eldre å passe på.
Det er sånn at ulike typer demens har ulike symptomer.

Noen varianter er slik vi alle forbinder med demens, Alzheimer. Miste hukommelsen, ikke kjenne igjen slekta og sånt.
Andre typer demens merkes bedre på stedsansforvirring. Altså, man husker ikke så helt ille, og man klarer en del ganske greit, men stedsansen er sterkt svekket.

Tenk deg å være maratonløper og miste stedsansen. Uten muligheten til å røre seg like mye som før så ryker helsa MYE fortere enn om man har en teknologisk dings som gjør det mulig å dra ut en tur. Får man da en bunnsolid diagnose, kan man skreddersy behandling/oppfølging.

Og når jeg blir gammel og dement (krysser fingrene for at det ikke skjer) så blir jeg kresen, og vil ha enorme forventninger til helsevesenet. Det er ihvertfall trenden...at vi blir mer kravstore.

Samtidig vil det være langt færre ansatt i helsevesenet.

Ok, på tide med et viktig tall.
I dag er befolkningen sammensatt og fordelt slik at det er ca 70 mennesker som er arbeid og betaler skatt...for hver demente person som helsevesenet skal ta vare på.

Når jeg blir pensjonist, da er det sånn at det er ca 20 mennesker i arbeid for hver dement som det skal betales for og som skal håndteres av helsepersonell. (SSBs oppsummering av FNs befolkningsfremskrivelser)

Det er noe å tenke på.(Det er jo selvsagt en teoretisk mulighet at man har avskaffet alle sykdommer før den tid, men jeg tviler).

Enten så må vi skalere ned antall arbeidstimer per dement til omtrent en fjerdedel, eller så må vi tenke nytt, effektivisere, utvikle osv. Å importere arbeidskraft vil neppe være en god løsning siden befolkningssammensetningen vil være enda mer 'topptung' i resten av Europa, og vi antagelig ikke vil tappe uland for helsepersonell heller. Noe import av arbeidskraft blir det nok, men det er langt fra dekkende for behovet.

Det bringer meg tilbake til GPS-armbåndet. Det gir frihet til trygg bevegelse.
En annen dings som helsevesenet burde vurdere er doseringsbokser som kontrollerer at brukeren får rett medisin til rett tid, og der pasienten ikke kan ta for mye eller lite fordi de glemmer seg. Denne boksen varsler pårørende og helsepersonell dersom medisinen ikke tas, og vil kanskje også forhindre tragiske dødsfall.

Denne typen teknologi, og andre teknologiske fremskritt, vil være avgjørende for at vi skal klare å ta vare på eldre demente på en måte som er mer verdig enn hva vi gjør i dag, og der teknologien kan gjøre alt det mennesker ikke egentlig trenger å gjøre. Og så kan vi bruke helsepersonellet til faglig omsorg.

Så når Fløyelspiken blir Cordfløyelsdamen sier hun ja takk til alle teknodingser som kan gi en illusjon av å fortsatt ha kontroll over eget liv.

3 kommentarer:

  1. Som stedssansdementfødt tar jeg imot forslaget med åpne armer. Jeg har riktignok en tur-GPS som jeg bruker i marka, men iblant holder ikke engang det:
    http://runemartin.com/blog/2008/07/09/over-vassfjellet

    Dessuten var Garmin-dingsen svindyr, så jeg ser frem til Folketrygden, NAV eller Hjelpemiddelsentralen tar regninga.

    SvarSlett
  2. OK, OpenId og Blogger gikk ikke godt sammen...
    Men det var min kommentar :)

    SvarSlett
  3. This blog have good content and the posts are also good Thanks
    https://bestspycamera.net/review-by-spy-camera-types/best-mini-spy-camera-review

    SvarSlett